En dag i studion med prog-katten Tussi

Tussi får feeling och sträcker sig efter pitchbend-spaken.

I vanliga fall brukar våra katter obemärkt smita in i studion för att sedan lägga sig i en förstärkare och purra, samtidigt som de sätter klorna i ett högtalarmembran och ser så där nöjda ut som bara en katt kan göra. Skitdjur.

Men ibland är det en inspirerad kisse som tittar in i studion, och då gäller det att ha en spelfärdig keyboard framme, och framför allt sinnesnärvaron att trycka på Record i tid. Katten Tussi är, enligt honom själv, en virtuos prog-keyboardist. Han gillar särskilt Yes, UK och Dream Theater, och har Rick Wakeman som största förebild. Mellotroner och Moogar, om katten själv får välja.

Jag instruerar honom, som den coachande producent jag faktiskt är, att han ska börja med att lägga en enklare moog-pad, utan några teatraliska ingredienser. Efter det kan vi hoppa på de tyngre och mer pretentiösa partierna. Och, om allt faller väl ut, kanske lägga ett solo eller två. Låten först, och allt det där. Det faller inte i god jord.

”Jomen shyssta’rå! Jag kan väl i alla fall få ta på mig en kaftan och spela Awaken från början till slut” jamar Tussi och ser så kränkt ut som bara en prog-katt med storhetsvansinne kan göra. ”Sen kan du göra curry till mig”. Jag är ganska säker på att han menade kattmat, skogsmus eller koltrast, men det kom liksom ut som curry. Mer Wakeman-influenser, alltså. Suck, det här börjar bli allvarligt.

Jag försöker sansa mig och funderar på hur jag som producent kan dra nytta av den unge herrns entusiasm och inbillade fingerfärdighet, och försöker lirka in ett resonemang om att lite smakfullt pianospel som t ex det som Rick spelade på Life on Mars aldrig har skadat, och får till svar ”I helvete husse, nu är jag Eddie Jobson och ska spela min tolkning av Presto Vivace tills du spyr”.

Jag påpekar att Jobson minsann också spelade med Roxy Music, och faktiskt inte enbart spelar 110 km/h-shred. Man behöver inte spela fort bara för att man kan…

Tussi får något vilt i blicken (ungefär som när han ser en matig skata flyga lite för nära hans räckvidd) och vrålar ”JORDAN RUDESS!!!” samtidigt som han sliter tag i min Mininovas pitchbend-spak och stöter fram en slirig version av mittpartiet av Metropolis part 1.

Jag frambringar ett halvhjärtat mummel om att det faktiskt var Kevin Moore som spelade keyboards på den plattan, och att Rudess inte kom med i Dream Theater förrän 1999. Dock utan större effekt, för nu har kattskrället ryckt tag i en dubbelhalsad strata och skrapar sig igenom introt till Nursery Cryme.

Till sist tröttnar Tussi, och struttar ut ur studion som om ingenting hänt. Han tar sats och hoppar från balkongräcket, touchar tujja-häcken för att sedan landa på trädäcket med tassarna på rätt köl.

Han pekar på tujjan med svansen och säger med ett menande flin ”Titta husse, jag är Close to the Hedge! Mjjjjaaaaauuuu!”

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This