Jag drar oftast öronen åt mig när en artist släpper en coverplatta, särskilt när stråkar är involverade. Och i ännu högre grad när det är över 10 år sedan artisten i fråga släppte något jag faktiskt gillar. Men… Varje ny Nikka Costa-platta förtjänar dock alltid en ärlig chans och minst ett dussin koncentrerade genomlyssningar. Jag älskar hennes två första skivor. Hennes debut Everybody’s Got That Something (2001) hör till det där fåtalet plattor jag skulle ta med mig till e öde ö, och Cantneverdidnothin’ (2005) är nästan lika bra. Faktiskt så bra att de förtjänar åtminstone en egen bloggpost, men det får bli vid ett senare tillfälle.

Nikka Costa har sedan dess släppt två skivor, dels en rootsig soulplatta (Pebble to a pearl, 2008) och en åttiotalspastich (Here I am, 2011). Ingen av dessa har lämnat några djupare spår hos mig.

Nikka & Strings (som egentligen heter Underneath and in between) är en till största delen samling covers, jazzstandards och souldängor. Sättningen är piano, bas och trummor – och stråkar, som utlovat. Arrangemangen är sparsamma och dynamiska, med livliga och fantasifulla stråkar som aldrig blir kletiga. Och Nikka Costas röst är i toppform.

Min reaktion när jag hörde skivans första singel, Prince-kompositionen Nothing compares 2 U var ”varför då?”. Nikka lyckas dock blåsa nytt liv i den, och Sinead O’Connors megahit från 1990 bleknar i jämförelse. Det var nog så här Prince ville att den skulle framföras.

Ett par Harold Arlen-standards (Come rain or come shine och Stormy weather) tolkas utmärkt, liksom låtar av Marvin Gaye och Solomon Burke, med helt rätt känsla och attityd. Men den stora höjdpunkten är soulballadversionen av Jeff Buckley’s Lover you should have come over, som är så bra att jag nästan börjar gråta. Det krävs både finess, snille och en god portion mod att ta sig an en så stark låt i en helt annan genre och göra den till sin egen. Nikka gör det utmärkt, och jag får gåshud och en klump i halsen när jag tänker på att det i dagarna är nästan exakt 20 år sedan den genialiske Jeff Buckley så tragiskt gick bort i en drunkningsolycka. Och den här versionen är precis lika bra som originalet.

Lyssna, för tusan:

Jag har kört plattan på repeat det senaste dygnet, och konstaterar att det här är en fenomenal soulplatta, som för mig i mångt och mycket kommer utgöra soundtracket till sommaren 2017. Toppen, Nikka Costa!

Pin It on Pinterest

Share This